Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/litteraturmagasinet.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 600
Båven om Gud – sjovere end de fleste – Litteraturmagasinet.dk
Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/litteraturmagasinet.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 600
Redaktionens anmeldelser Samfund

Båven om Gud – sjovere end de fleste

båven

Anmeldelse af Aksel Madum, cand. pæd.

Den seneste rigtig sjove bog, jeg har læst var “Papmachéreglen” – også af Helle Joof.
Imidlertid er jeg mere interesseret i en eventuel Gud end i eventuelt papmaché, og så er det tilmed heldigt at “Båven om Gud” er endnu sjovere. En meget antromorf Gud og hans uægte søn Jesus samt dennes kone Maria M., som han møder ved brylluppet i Kana, skildres herligt uærbødigt over for de bibelske tekster, men ærbødigt over for den kristne tankegang, hvor hovedværdierne er kærlighed, barmhjertighed og tilgivelse – tilsat karma, som efter min overbevisning BURDE være en del heraf.
Herlig alternativ udgave af nogle bibelske beretninger, især skabelsen og Guds samtaler med slangen fylder godt .
ÉN stor anakronisme med skægge ordspil.
Eksempler på sproget:
Gud: ”De må lave et oprør, jeg kan ikke længere ordne tingene for dem. Hver gang jeg blander mig, så ender det galt med regeringstropper, der bekæmper oprørere, og militser, der slås indbyrdes og paramilitære grupper og sekterisk vold. Jeg er pacifist, og hvem skal jeg så holde med?”
” ”Hor mig her , og hor mig der, slog Gud det hen. ”Det er jo bare kroppenes sprog, selvfølgelig skal man ikke gøre hinanden kede af det, men det hører jo ingen steder henne at stene nogen, fordi de har elsket med kroppene. Det er da bedre end aldrig at have elsket”. ”
Slangen: ” … Og de skriver, at hans mor var jomfru , og at du kom til hende om natten og gjorde hende gravid.”
Gud bed sig i tungen af bar forskrækkelse.
”At jeg hvad? Jamen det er jo ulovligt. Det er bagvaskelse. Skaf mig en advokat … ”
Hvis jeg stadig underviste i religion, ville jeg absolut bruge disse skildringer som alternativer til de bibelske tekster. En idé, som eleverne formodentlig ville kunne lide.
Anbefales varmt – til morskab for de fleste, tror jeg, og måske til forargelse for fundamentalister uden humor.

Kommenter